Laddar annons
7 May, 2012
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Systembolaget - ej längre monopol på alkohol

Ni som följer mina inlägg här på Vinbanken vet att jag ofta skriver om viner som inte finns på Systembolaget. Detaljhandelsmonopolet erbjuder i sitt egna sortiment ett allt för begränsat utbud för att kunna stimulera och mätta ett stort intresse för vin. Dessutom skriver redan de flesta vinskribenter nästan uteslutande om Systembolagets sortiment. Jag skulle vilja påminna er om att det finns andra inköpskanaler. Dessa är intressanta framförallt för de viner som erbjuds, men ibland även för prisbilden. Vilket jag återkommer till i slutet av artikeln.

På Vinbanken skriver jag om viner som jag själv dricker, viner som jag med gott samvete kan rekommendera en vinintresserad publik. Självklart oavsett försäljningsställe. Tillåt mig att påminna er om att redan 2007 så tappade Systembolaget i praktiken sitt monopol på försäljning utav alkoholdrycker i Sverige. Därav artikelns rubrik. Den så kallade ”Rosengrendomen” fastställde att vinhandlare i Europa lagligt kan sälja sina viner till svenska kunder.  Nationella regler som hindrar handeln mellan EU:s medlemsländer är alltså enligt beslut i Europeiska unionens domstol otillåtet. Läs mer om reglerna för dig som svensk köpare på skatteverkets hemsida.

Om vi går tillbaka till Systembolagets sortiment så ska jag ta ett exempel på varför jag inte är nöjd. Det bör inte ha undgått någon att jag personligen är galet intresserad utav viner ifrån den stora franska regionen Bourgogne. Det är varken konstigt eller särskilt speciellt bland oss i vinbranschen att vara just det. Området producerar de mest högkvalitativa, eller näst mest högkvalitativa vinerna i hela Frankrike. Regionen är såpass erkänd i hela världen att ett sådant uttalande kan anses objektivt. Systembolaget är tyvärr ett iskallt galler som håller mig och andra intresserade isär ifrån regionens viner. Vi kan läsa om dessa underbara drycker i böcker och på internet, men de allra flesta kan vi inte få tag på genom detaljhandelsmonopolet.

Som tur är finns det andra vinbutiker i Sverige. Om än inte i fysisk form. Dessa virtuella butiker är trots allt inte så annorlunda jämfört med Systembolaget. Den enda skillnaden för dig som köpare att du får vinerna levererade hem. Ironiskt nog går det oftast snabbare än vad det tar att få hämta ut sin beställning ifrån Systembolagets beställningssortiment.

Systembolaget säger själva att de satsar på ett brett sortiment utav hög kvalitet. Men eftersom urvalet till stor del baseras på kundernas efterfrågan blir det i praktiken inte så. Tyvärr efterfrågar bara 14,4 procent utav Systembolagets kunder det som vi utbildade inom vin kallar för hög kvalitet.

Siffrorna kommer ifrån företagets egna kundsegmentering, som ni kan ta del utav i företagets lanseringsplan 2012. 13 procent av dessa totalt 14,4 kallas i kundsegmenteringen för sofistikerade kännare och 1,4 procent kallas för mångsidiga konnässörer. När jag jämför med de andra kundgrupperna är det svårt att tolka resultatet på ett annat sätt än att det är just dessa två grupper som efterfrågar viner utav hög kvalitet.

Jag upplever att myten om Systembolagets omfattande sortiment utav hög kvalitet är fast förankrad bland det svenska folket. Det är inte konstigt när man betänker hur ofta Systembolaget skryter om det. När jag söker på Systembolagets hemsida efter röda bourgogne-viner äldre än 2006 så får jag två träffar. (Systembolagets egna sortiment). Samtidigt så erbjuder åtskilliga vinhandlare i Europa, som är pyttesmå i jämförelse med Systembolaget, en hel vinkällare utav mogen Bourgogne. Jag rekommenderar exempelvis Belgium Wine Watchers. Detta och många liknande exempel gör givetvis att den lite snobbigt namngivna kundgruppen sofistikerade kännare allt mer söker sig bort från monopolets gråa hyllor.

Men alla experter håller inte med mig om att Systembolaget inte har ett tillräckligt brett sortiment. Både Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets vinskribenter anser att vi inte behöver andra inköpsställen. Visst är det märkligt att dessa herrar som ska verka för ett bredare vinutbud i Sverige samtidigt är negativa mot vinbutiker på internet. Trots att det är enkelt att få tag på mogna viner på internet, blir de ofta lyriska när ett vällagrat vin kommer in på Systembolaget. Under förra veckan rekommenderade en hel drös vinskribenter den nya Bordeaux-vinet Château Bel-Air Lagrave (1985 & 1986). Precis som med Bourgogne så är det ovanligt att hitta så mogna viner i sortimentet. Entusiasmen hos Mikael Mölnstad på Svenska Dagbladet var så stor att han tillägnade vinerna en egen artikel. Han skriver att vinet är ett fynd.

För att en vara ska vara ett fynd, så ska det enligt mig vara billigare än på de andra inköpsställena. Annars är det ett dåligt fynd tycker jag. Jag förstår att Mölnstad skriver för en stor publik och att det för med sig vissa kompromisser, men min publik är liten och vinintresserad. Därför har jag möjlighet att tipsa om att att Château Bel-Air Lagrave 1986 finns på den österrikiska sidan Wein & Co för 266kr flaskan. (349kr på Systembolaget). Frakt till Sverige kostar några hundralappar. Jag har inte provat vinet så detta är ingen rekommendation, bara en påminnelse om att se dig omkring - det finns andra bra butiker än Systembolaget.

Svenska vinbutiker på Internet (Lista)
Några utvalda Utländska vinbutiker som levererar till Sverige